Ochrona danych osobowych w związku z zamknięciem firmy

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 9 września 2022
zamknięcie firmy

Coraz wyższe koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej zmuszają wielu przedsiębiorców do zakończenia działalności. Okres zaprzestawania działalności wiąże się z rozwiązywaniem umów, aneksowaniem mający na celu przesuwanie terminów na przyszłość czy ograniczaniem przedmiotu umowy. Zakończenie działalności nie oznacza jednak końca wszystkich obowiązków związanych z ochroną danych osobowych. Sprawdź, jak zadbać o bezpieczeństwo danych osobowych i realizować pozostałe wymogi RODO w związku z zakończeniem działalności.

Dane muszą być nadal zabezpieczone

Rozpoczęcie procesu zamykania firmy zapewne zmniejszy liczbę operacji na danych osobowych. Nadal jednak należy stosować środki bezpieczeństwa danych osobowych, zarówno, prawne, techniczne jak i organizacyjne. Nie można więc przyjmować reguły „mniej przetwarzam, to gorzej chronię”. Innymi słowy w trakcie zamykania firmy np. procesu likwidacji czy upadłości nie zmieniają się kryteria doboru środków bezpieczeństwa. Co więcej, nadal należy je poddawać przeglądom i uaktualniać.

Przykład: W toku likwidacji nadal należy zabezpieczać komputery z danymi osobowymi oprogramowaniem antywirusowych, jeśli takie zabezpieczenie stosowano do tej pory.

Przykład: Spółka z ogłoszoną upadłością nadal powinna stosować środki przyjęte w polityce bezpieczeństwa. Procedura upadłościowa nie zwalnia jej np. z konieczności okresowej zmiany haseł lub dokonywania kopii zapasowych.

Dotyczy to w szczególności zabezpieczeń o charakterze informatycznym. Takie rozwiązania jak:

  • firewalle,
  • oprogramowanie antywirusowe,
  • infrastruktura sieciowa,
  • system wykrywania naruszeń,

muszą funkcjonować nieprzerwanie.

Przykład: Firma kończy współpracy z kontrahentem, który zapewniał obsługę zabezpieczeń IT w ramach outsourcingu. To oznacza, że administrator musi przejąć tę obsługę i otrzymać od kontrahenta dostęp do systemów, klucze szyfrujące czy uprawnienia do zmiany ustawień systemu.

Korzyści 

W artykule przeczytasz m.in. o:

  • rodzajach zabezpieczeń danych stosowanych w okresie przechowywania,
  • retencji danych osobowych u administratora kończącego działalność,
  • realizacji praw podmiotów danych,
  • zmianach w dokumentacji ODO.

Pozostało jeszcze 76% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

  • Niezbędne wzory dokumentów – gotowe do wypełnienia, w pełni edytowalne, zgodne z RODO
  • Listy kontrolne, które pokażą Ci, czy Ty i Twoja organizacja jesteście dostosowani do RODO w 100%
  • Dostęp do pełnej bazy porad przez 24h
Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x