Analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem danych osobowych to bezwzględny i podstawowy obowiązek każdego administratora. Co więcej, nie jest to jednorazowe działanie. Jej niewykonanie lub nienależyte wykonanie może prowadzić do nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych, a w konsekwencji do ich wycieku i odpowiedzialności administratora, z karami UODO włącznie. Jak przeprowadzić analizę ryzyka w organizacji? RODO nie zawiera odpowiedzi na to pytanie. Sprawdź, jak przeprowadzić analizę ryzyka z uwzględnieniem wytycznych ENISA.
Dokumenty udostępniane jako informacja publicznych podlegają anonimizacji przede wszystkim ze względu na ochronę prywatności. Podmiot publiczny musi więc anonimizować dokumenty z danymi osobowymi, zanim udostępni je w charakterze informacji publicznej. Wymóg anonimizacji wynika zarówno z ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak i z RODO. Sprawdź, jak może wyglądać anonimizacja danych z dokumentów.
Privacy by design to obok reguły privacy by default jedna z podstawowych zasad RODO. Jest to inaczej zasada prywatności w fazie projektowania. Zgodnie z nią administrator danych musi zastosować odpowiednie środki bezpieczeństwa. Innymi słowy, musi on na etapie projektowania, a więc jeszcze przed rozpoczęciem przetwarzania uwzględnić w odpowiednim zakresie ochronę danych osobowych i wdrożyć stosowne środki bezpieczeństwa danych.
W ostatnim czasie dość popularnym środkiem bezpieczeństwa przetwarzania danych stało się przeprowadzanie audytów zgodności z RODO. Czy inspektor ochrony danych lub inna osoba przeprowadzająca audyt RODO w organizacji powinna mieć udzielone upoważnienie do przetwarzania danych? Odpowiedź poniżej.
Pytanie: Jakie elementy powinien zawierać raport z audytu zgodności dokumentacji z RODO?
Skanowanie odcisków palców, automatyczne rozpoznawanie twarzy – takie technologie są coraz częściej stosowane w celu usprawnienia różnych sfer działalności administratora. Wiążą się one z przetwarzaniem danych biometrycznych. Dane te mogą być przetwarzane jedynie w szczególnych przypadkach wynikających z RODO. W artykule znajdziesz wyjaśnienie, w jakich przypadkach możesz przetwarzać dane biometryczne.
Podmiot publiczny musi zarządzać bezpieczeństwem informacji w tym danych osobowych na określonych zasadach przewidzianych w przepisach krajowych. Całokształt zasad zarządzania bezpieczeństwem informacji składa się na SZBI czyli System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. Kto musi wdrożyć SZBI? Jakie obowiązki spoczywają na administratorze? Wyjaśnienie w artykule.
Zadania inspektora ochrony danych zostały sformułowane w RODO w sposób dość ogólny i lakoniczny. W praktyce mogą one różnić się w zależności od jednostki, z którą IOD współpracuje. Istotne znaczenie ma tu choćby branża czy podejście kierownictwa do kwestii związanych z ochroną danych osobowych. Realizację tych zadań warto wykazać za pomocą odpowiedniej dokumentacji. Sprawdź, jakie dokumenty przydadzą się w pracy inspektora ochrony danych
W pracy inspektora ochrony danych nietrudno o błąd, który może nieść za sobą konsekwencje finansowe np. kary UODO. Administrator może więc pociągnąć inspektora ochrony danych do odpowiedzialności odszkodowawczej. Sprawdź, w jakich przypadkach IOD musi zapłacić odszkodowanie.
Umowy cywilnoprawne typu zlecenie (umowa o świadczenie usług) to powszechna forma zatrudnienia, która coraz częściej zastępuje umowy o pracę. Zleceniobiorcy działający w strukturze administratora coraz częściej przetwarzają dane osobowe klientów czy kontrahentów. Sprawdź, jak przestrzegać RODO w związku z zawarciem i realizacją umowy zlecenie.
Przepisy krajowe mogą wprowadzać ułatwienia w wykonywaniu obowiązków wynikających z RODO np. obowiązku informacyjnego. W Polsce takim aktem prawnym jest ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. nazywana popularnie ustawą wdrażającą RODO. Przewidziano w niej udogodnienia w realizacji obowiązku informacyjnego RODO dla mikroprzedsiębiorców. Jeśli masz mikro firmę, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
08.12.2022
© Portal Poradyodo.pl